Rendszerezzünk együtt a hivatalos papírok között!

A hivatalos dokumentumok tipikusan azok, amelyek sosincsenek meg szükség esetén, én legalábbis számtalanszor jártam már úgy, hogy az egész lakást fel kellett túrnom néhány halaszthatatlanul fontos papírdarab miatt. Emlékeztem rá, hogy ideiglenesen besuvasztottam őket valamelyik fiókba, de pontosan melyikbe…? 🙂

A terjedőben lévő online ügyintézésnek hála évről-évre kevesebb okiratnak kell itthon helyet találnom, de még így is bőven van mit tárolnom. Jótállások, munkaügyi papírok, igazolások egymás hegyén-hátán. A tavalyi éves nagy lomtalanítás során kiszanáltam a  felesleges dokumentumokat és összerendeztem a maradékot, csakhogy azóta sikerült ismét felgyűlnie némi papírlomnak.

Hétvégére nem volt konkrét programom, hát rávettem magam, hogy újra rendet tegyek köztük – ezúttal szigorúan egyetlen helyre gyűjtve mindent!

Mire van szükséged a dokumentumok rendszerezéséhez?

  • olló, amivel apró darabokra vághatod a kidobásra szánt papírokat
  • szelektív gyűjtő a hulladéknak (kivéve a blokkoknak, azok nem újrahasznosíthatóak)
  • néhány mappa vagy tárolóként szolgáló cipős doboz
  • tűzőgép az időközben széthullott lapok összekapcsozásához
  • internetelérés, mert előfordulhat, hogy nem tudod, hány évig érdemes megtartani bizonyos dokumentumokat

A hivatalos papírok rendszerezésekor nem elég, ha megszabadulsz az évek óta feleslegesen őrizgetett iratoktól, alkoss csoportokat is belőlük. Egy-egy mappába csak bizonyos dokumentumok kerüljenek, ezzel megspórolod magadnak, hogy a jövőben az összes mappát végig kelljen nézned, ha keresel valamit.

Milyen csoportokat érdemes létrehozni a papíroknak?

  • Személyes iratok: anyakönyvi kivonat, házassági okirat, útlevél és egyéb olyan dokumentumok, amelyeket nem kell állandóan magadnál tartanod, de amelyekre szükséged lehet hivatalos ügyintézésnél vagy a személyazonosságod igazolásához
  • Munkavállalással kapcsolatos dokumentumok: ide kerülhet például a szerződésed, a munkavégzéshez szükséges eü-i alkalmassági vizsgálat eredménye, az adóbevalláshoz szükséges számlák (ha van ilyen), a munkaügyi kiskönyv, az iskolai bizonyítványok és a különböző képzések igazolása
  • Lakás dokumentumai: készíts külön mappát a lakásod tulajdonlapjának, tedd ide az adásvételi szerződését vagy az építkezésből megmaradt tervrajzokat, rendszerleírásokat (erre szükséged lehet, ha később átalakításba szeretnél fogni), az év végi közmű-elszámolásokat, a lakásbiztosítási papírokat, az előfizetési szerződéseket
  • Bankkal kötött megállapodások: ha valamilyen hiteled van, érdemes külön csoportot létrehozni a szerződéseknek, az elszámolásoknak és természetesen őrizd meg a bankszámládhoz tartozó szerződést is.
  • Autóval kapcsolatos iratok: ide jöhet az autód adásvételije, a biztosítási dokumentumok és az autószervizeléskor kapott számlák, ezekkel bizonyíthatod később a szervízkönyv valódiságát
  • Jótállások és használati útmutatók: ha garanciával rendelkező holmit veszel, azonnal tedd el külön mappába az erről szóló bizonylatot, különben pillanatok alatt nyomuk vész és feltétlenül őrizd meg a magyar nyelvű használati útmutatót is
  • Egészségügyi dokumentumok: ha nincs tartós betegséged, az oltási- vagy egészségügyi kiskönyved tárolhatod a munkaügyi papírok között is, de rendszeres orvosi vizsgálatok esetén célszerűbb külön tárolni az eü-i dokumentumokat, hogy gond esetén egyből megtalálható legyen

Mit nem érdemes hosszú évekig tárolni a szekrényedben?

  • az érvényüket vesztett bank- és kedvezménykártyákat
  • közműszámlákat ( ha szeretnéd visszamenőlegesen látni őket, inkább vezess háztartási naplót)
  • elévült hivatalos papírokat (pl. tb-befizetésről szóló számla)
  • vásárlási blokkokat, pénzfelvételi bizonylatokat
  • online adóbevallás esetén a dokumentum nyomatott verzióját
  • régi fizetési papírokat

A hivatalos dokumentumok rendszerezését könnyű elhanyagolni a hétköznapokban, gyakran nekem sincs hozzá kedvem, hogy a munkából vagy ügyintézésből hazaérve nekilássak szépen különválogatni az aktuális papírokat. Jobb híján bevezettem magamnak azt a szabályt, hogy félévente átválogatom az addig felgyűlt papírokat, így mindössze tíz perc alatt végzek ezzel az unalmas munkával. De kétségkívül az a legpraktikusabb, ha Te erőt veszel magadon és minden újonnan beszerzett dokumentumot azonnal kidobsz vagy a megfelelő mappába teszel 🙂

Ha tetszett a posztom és szívesen olvasnál még hasonló témákban, kedveld a Facebook oldalam >>ITT<< vagy a blog jobb oldalán található Facebook-dobozon keresztül 🙂

Ez is érdekelhet

Szólj hozzá!

avatar
  Subscribe  
Visszajelzés