Emlékeket hozz a nyaralásról, ne drága szuveníreket

Nyár van, turistaidény és kacatszezon, én legalábbis így hívom magamban ezt az időszakot. A legtöbb nyaralásból hazaérkező család bőröndjéből ilyenkor szinte biztosan előkerül valamiféle emléktárgy, amire a tengerparti bódék forgatagában találtak rá, hűtőmágnes, mediterrán sótartó vagy az az állítólag kézzel faragott szobor, amit valójában keletről importáltak be az eladók. Mindegy, mit találnak a kínálatban, a lényeg, hogy valamit hozni kell emlékbe, lehetőleg a rokonoknak is.

Ezek a nyaralós szuvenírek nálam ugyanabba a kategóriába tartoznak, mint az esküvői meghívók vagy az ajándékba kapott mütyürök – idővel bekerülnek a fiókok mélyére, és örökre ott maradnak. Vagy a lelkiismeretfurdalás leküzdése után kuka lesz a sorsuk.

Persze, korábban mi is beleestünk abba a hibába, hogy tárgyak formájában akartuk magunkkal hozni az emlékeinket – tavaly egy macskaszobrot sikerült beszerezni, előtt pedig egy olívabogyós tálat, amit azóta sem használtunk -, de szerencsére hamar rájöttünk arra, hogy felesleges megvennünk és őrizgetnünk ezeket az apróságokat. Mert ami a nyaraláson még tetszik, arra otthon két évvel később már elpakolandó lomként tekintünk.

A körkörösgazdaság alapja, hogy amit ma megveszünk, az holnap visszakerüljön a vásárlói körforgásba, de lássuk be, az égvilágon senkinek nem fog kelleni húsz év múlva a nyaralós hűtőmágnesünk, műkagylónk vagy egyéb mütyürünk. Szemét lesz belőle, hulladék, feleslegesen elpazarolt erőforrás. Csak az ökológiai lábnyomunkat növeljük tovább ezekkel az apró vackokkal, amikről lemondani valójában nem nagy kihívás.

Mi úgy döntöttünk, nem vásárolunk többé tárgyi szuveníreket a nyaralásokon vagy kirándulásokon, megelégszünk egy-egy képeslappal, vonatjeggyel, belépővel, amiből néhány év múlva elkészíthetjük a saját utazós scrapbookunkat. Bár lehet, hogy még erről is lemondunk, és maradnak a fényképek. Meg az emlékek.

Idén sajnos nem megyünk nyaralni, szóval nem lesz lehetőségem kipróbálni a szuvenírmentes üdülést, tegyétek meg helyettem ti. Öröm az ürömben, hogy így legalább nem kell azon gondolkodom, mennyivel növeli az ökolábnyomom egy repülős utazás 🙂

Ha tetszett a posztom és szívesen olvasnál még hasonló témákban, kedveld a Facebook oldalam >>ITT<< vagy a blog jobb oldalán található Facebook-dobozon keresztül 🙂