Biztosan megengedheted magadnak egy autó fenntartását?

Az örökös sztereotipizálással nem értek egyet, de azt még nekem is be kell látnom, hogy az emberek többsége valóban státuszszimbólumként tekint az autókra: inkább nem járnak élményprogramokra vagy választják a silány étkezést, csak tudják már kipréselni magukból a fenntartási költségeket, nehogy buszozással égjenek mások előtt. Mintha bizonyos kor után ciki lenne a tömegközlekedés, és olyan kényelmetlen dolog biciklivel/busszal/gyalog eljutni a város egyik végéből a másikba, hogy képesek megtakarítások nélkül élni az autóért cserébe.

A kérdés csak az, hosszútávon is belefér-e a költségvetésbe egy autó fenntartása, vagy a szervizelésre költött pénz hiánya idővel kegyetlenül visszaüt?

Van kocsink, tehát nem áll szándékomban képmutatóan azt állítani, hogy nem vagyok tisztában az autó nyújtotta előnyökkel, bár ha rajtam múlna, valószínűleg az első adandó alkalommal kukába vágnám a járgányt – és most kivételesen nem csupán környezetvédelmi okokból, hanem azért, mert éves szinten egy kisebb vagyon elmegy a fenntartására. A mi esetünk speciális, a lakóhelyünktől nem tudunk busszal bejárni dolgozni, tehát akaratlanul is rákényszerülünk az autó fenntartására – de a sok használat miatt megugró költségek legalább arra megtanítottak bennünket, hogy magamutogatós szempontok helyett a pénzügyi tudatosság jegyében válasszunk kocsit.

Mert nem önmagában az autó jelent problémát, hanem az az autó, amire igazából nincs pénzed. A tudatos életmód alapja pedig az, hogy tudatos pénzügyi döntéseket hozz akkor is, ha nem fér bele a költségvetésedbe mindenféle státuszszimbólum vagy kényelmi eszköz.

Mit kellene figyelembe venned, mielőtt gépjármű-vásárlásra adod a fejed?

  1. Az autó tényleges fenntartási költségeit: érdemes már az elején leszögezni, hogy a használt autó mindig zsákbamacska, nem tudhatod biztosan, milyen rejtett hibái vannak, hogyan tartották karban, mire használták és ebből eredően sejtelmed sem lehet, mikor jön ki egy-egy komoly meghibásodás. Turbó, lendkerék, porlasztó, kuplung – mindnek a cseréje több százezres nagyságra rúghat, akár két egymást követő hónapon belül. Lenne ebben a pillanatban félmilliód csak az autó szervizelésére? Természetesen ne feledkezzünk meg az átíratásról, esedékes műszaki vizsgáról, adóról, biztosításról, alkalmankénti gumivásárlásról, parkolási költségekről magáról a tankolásról sem. Egy pár éves használt autó havi fenntartási költsége mindennel együtt, típustól függően, átlag 50-80 ezer forint is lehet. Vagy több.
  2. Az amortizációt és a hitelkamatokat: nagyon sokan nem veszik figyelembe, hogy az autók értéke folyamatosan csökken, tehát nem csupán a kézzel fogható havi kiadásokat kell számolni, hanem a kocsi vásárlásától eladásáig elvesztett pénzt is. Ma megveszed 3,5 millióért, de tíz év múlva már csak 800 ezerért tudod eladni – vajon nem fog hiányozni az a kb. 2,7 millió forint, amit a kocsi érték-amortizációjára költöttél és az a 2,7 millió forint, amit időközben össze kellett gyűjtened, hogy a 800 ezret kipótolva másik kocsit vehess? Ez együtt már 5,4 millió forint (mínusz az a pénz, amit bérletre költöttél volna)… Ha nem gyűjtögetsz, hanem állandóan hitelből cseréled le az autód, akkor a havi tőketörlesztőt és a rá kifizetendő kamatokat számold hozzá a havi költségekhez.
  3. Tudsz-e rendszeresen félrerakni autó-fenntartás mellett: ha hónapról-hónapra élsz, esetleg havonta maximum 10-20 ezer forintot tudsz megspórolni, akkor sajnálom, de nincs pénzed rá, hogy autót tarts fenn. Azaz technikailag van, kiköhögheted éppen az aktuális költségeket más dolgok rovására, hosszú távon viszont nem éri meg, hogy feláldozd a megtakarításod, mert ha beüt valami krach, az értékvesztett autód ára aligha húz ki a bajból. A havi költségvetési tervemben írtam már arról, hogy a megtakarítás mindennél előrébb való, tehát a lakhatás, étkezés és egészségügyi ellátások kifizetése után először rakj félre fontosabb célokra, autót pedig csak akkor vásárolj, ha belefér a maradék pénzbe.
  4. Gondold át, tényleg szükséged van-e egyáltalán autóra: legalább magadhoz legyél őszinte, tedd fel csöndben a kérdést, azért akarsz-e autót vásárolni, mert anélkül valóban megoldhatatlanok a mindennapjaid, vagy egyszerűen csak kényelmesebb kocsival vinni a gyereket az 500m-re lévő óvodába, netán félsz attól, hogy mások sikertelennek gondolnak majd, ha nincs autód?
    Ha városban élsz, és az ügyeid többségét is a városon belül intézed, akkor nyilvánvalóan meg tudnád oldani az életed tömegközlekedéssel, a havi 2-3 nagyobb bevásárlást pedig taxival. Utálom a bezzegelést, de tény, hogy régen bezzeg megvoltak autó nélkül az emberek… 🙂
  5. Nincs semmi, amire szívesebben költenéd a pénzed, mint kocsira? A többség már huszas évei elején megvásárolja az első autóját, mintha kötelező eleme lenne a felnőtt életnek, pedig létezik az az út is, amikor egyszerűen nem veszel saját kocsit. Egy négytagú debreceni család havi bérlete jelenleg 20.800 forint kiadást jelent, ezzel szemben a családi autó fenntartása kb. 70 ezret (45 ezer forint szervíz+tankolás+egyéb költségek, 25 ezer forintnyi hitel vagy spórolás a következő autóra) – csakhogy az autóval általában egy ember tud járni, a másik szülőnek és gyerekeknek valószínűleg így is kelleni fog a bérlet. Ha az autós szülő szintén busszal járna kocsi helyett, az kb. havonta 60 ezer forint spórolást jelentene, azaz évente 720 ezret, ami 20 év alatt, mai értéken számolva kb. 15 millió forint… nem jobb lenne ebből a pénzből nyaralni, programokra járni, minőségi ételeket fogyasztani vagy befektetni egy lakásra a gyerekeknek, hogy legyen mivel elindítani őket az életben?

A legfontosabb faktum véleményem szerint az, hogy az autóra nem szabad státuszszimbólumként tekinteni, mert valójában csak egy hétköznapi használati eszköz, aminek az a feladata, hogy elvigyen A-ból B-be. Teljesen felesleges azért kocsira költeni havi 40-50+ ezer forintot, hogy fel lehessen vágni a haverok előtt vagy mutogatni a szomszédnak, főleg, ha 30 évesen azért lakunk még a mamahotelben, mert az autó fenntartása mellett nem futja rá, hogy félrerakjunk egy lakás önerejére. Talán könnyen beszélek, mert nő vagyok, teljesen hidegen hagynak az autók, nem érdekel sem a kinézetük, sem a teljesítményük és nem vágyok arra sem, hogy ha kiszállok a kocsiból a munkahelyem előtt, az emberek irigykedve súgjanak össze a hátam mögött, micsoda járgányom van – ám épp ezért józanul tudok gondolkodni róla, és látom, mennyit bosszankodnak körülöttem azok, akik erőn felül vásároltak autót.

Az élet sajnos folyamatos pénzügyi döntések sora, nagyon kevesen vannak, akik lemondások nélkül megengedhetik maguknak a hitelmentes családi házat, autót, egzotikus nyaralást, élményprogramokat, végtelen szabadidőt, biztonságérzetet, a magunkfajta átlagembereknek folyamatosan mérlegelnie kell, mit választ a felsorolt lehetőségek (vagy más lehetőségek) közül. Vajon miért választja a legtöbb ember az autót? Vannak érthető szempontok: ha valakinek rendszeres kezelésre szoruló családtagja van, ha túl messze lakik a munkahelyétől ahhoz, hogy az ingázás mellett megoldja a gyerekek közlekedését, ha másképp nem tud bejárni a munkahelyére, ezekben az esetekben az autó egy szükséges rossz, de még mindig nem indokolja, hogy Magyarországon 3,5 millió autó legyen forgalomban.

Végeredményében az, hogy éppen futja az autód fenntartására, nem jelenti, hogy ténylegesen megengedheted magadnak, ha mindeközben nincs megtakarításod és nem tudsz anyagilag haladni az életed többi területén. A saját környezetemen is látom, hogy az emberek inkább etetik szemét kajával a gyerekeiket, laknak otthon 30 év felett, mondanak le siránkozva az utazásokról, élményekről vagy nagyobb célokról, mintsem azt mondják, megspórolják azt a havi 60 ezer forintot, amit az autó elengedésével nyernének. Ezzel nem azt mondom, hogy semmiképpen ne vásárolj kocsit, hanem azt, hogy ha autót szeretnél, előbb teremts olyan anyagi hátteret, amelybe belefér az autó fenntartása a családi kassza totális lenullázása nélkül is, és flancolás helyett praktikus szempontokat végy figyelembe az autó kiválasztásakor. 

Elvégre, megéri az életedből 2-4-6 évet autóért dolgozni és rengeteg dologról lemondani csak azért, hogy elkerüld a kellemetlen buszos közeget vagy mutogathasd a kocsid? Nekem semmiképpen.

Ha tetszett a posztom és szívesen olvasnál még hasonló témákban, kedveld a Facebook oldalam >>ITT<< vagy a blog jobb oldalán található Facebook-dobozon keresztül 🙂

Ez is érdekelhet

Szólj hozzá!

avatar
  Subscribe  
Visszajelzés